I nogle brancher spiller produkternes visuelle identitet en helt afgørende rolle. Vælger kunderne dit mærke, når de skal købe gaver?
Hvis du nogensinde har pakket en iPhone ud, forstår du umiddelbart, hvordan emballage kan understøtte et brand og øge værdien af et produkt. Hvis du nogensinde er gået ind i Matas op mod jul, hvor gaveæsker fylder godt op i butikken, bliver det også tydeligt, at kampen om kundernes opmærksomhed er benhård. Emballagen kan være et utrolig vigtigt konkurrenceparameter.
Gaveæsker til lækre cremer, luksuschokolade og eksklusive smykker er en disciplin, som stiller krav til emballage-leverandøren. Udformningen skal understøtte mærket og leve op til designmanualen, og looket skal både være luksuriøst og præsentere produktet på bedste vis. Det er især vigtigt i kosmetikbranchen: Kunderne vil se, hvad de køber, og det kræver et vindue i emballagen eller et print, der viser produktet.
Derudover er der alle de praktiske detaljer, som skal på plads: Skal gaveæskerne kunne stables? Skal produktet både sælges i butik og via nettet? Skal der kun være logo på emballagen, eller er der krav om en ingrediensliste? Skal æsken være generisk med indlæg, der er tilpasset forskellige produkter? Og hvordan foregår selve pakningen? Den del skal nemlig også tænkes ind i konstruktionen, så pakkeomkostningerne minimeres.
Materialevalget til gaveæsker er oftest papir, pap eller tin, og folietryk og prægning er populære teknikker til at skabe det eksklusivt look. Man kan også vælge at gøre selve emballagen helt neutral og give produktet identitet via et sleeve og/eller en sticker. Ofte er det en billigere og mere miljøvenlig løsning.
Vi bruger cookies til funktionalitet og statistik og til målrettet markedsføring.
Ved at trykke ‘Accepter’ giver du samtykke til dette.